Navigatie overslaan

Met Waldemar Torenstra e.a.

Inclusief garderobe en drankje

Middenin een politieke crisis doet de trouwe First Lady Ebba er alles aan om de carrière van haar man (Waldemar Torenstra) te redden. Terwijl hun spindoctor uit alle macht het imago in stand probeert te houden, raakt het tweetal in een opeenstapeling van misverstanden en verkeerde beslissingen verder van elkaar verwijderd. Op de avond van het feest ter ere van het vijftigjarig bestaan van de partij stort alles in elkaar. Op dat moment maakt Ebba een rigoureuze keuze. Maar zal haar man haar hierin steunen?

Huisvrouwen Bestaan Niet

Inclusief garderobe en drankje

‘Huisvrouwen Bestaan Niet’ is familie van de gelijknamige bioscoophit, de best bezochte film van 2017 en genomineerd voor een Gouden Kalf. In de herkenbare en humoristische voorstelling maken we kennis met drie vrouwen die totaal verschillend omgaan met de combinatie relatie, werk, kinderen, vrienden en familie. Ze proberen elkaar ervan te overtuigen dat hun manier toch echt de beste is. De smetvrees van Gijsje (29) staat symbool voor haar angst voor zo’n beetje het hele leven (Mam, hoe lang gebruik jij dit doekje al?). Halfzus Marjolein (39) neemt alles zoals het komt, ook als het niet komt (Bij ons kakken de kinderen met een bord nasi op schoot). Moeder Loes (59) staat met haar extravagante levensstijl misschien nog wel het meest in het leven. Over één ding zijn ze het eens: huisvrouwen bestaan niet meer.

www.repentertainment.nl

Uit het Hoofd

Inclusief garderobe en drankje

Uit Het Hoofd is een vertelling over een vader met een geheim, een moeder die rust wil en een dochter die wil leven. Ze wonen in het naoorlogse Rotterdam bij opoe, die van makreel houdt en haar handen afveegt aan de gordijnen.

Het meisje zingt een zelf gemaakt liedje. De tekst is: ‘Het is helemaal niet erg, het is allemaal helemaal niet erg’. Het wordt haar mantra.

In Uit Het Hoofd kijkt een actrice op het einde van haar carrière terug op haar leven. Omdat ze niet helemaal meer is, wat ze is geweest, stuurt de producent een jonge actrice mee op tournee om haar, mevrouw Loes, door de voorstelling heen te slepen.

Uit Het Hoofd is een verhaal dat op die plek in het hoofd van de actrice zit, waar de leugen, de verbeelding, de herinnering en de werkelijkheid met elkaar onderhandelen om het leven dragelijk te maken.

Oortje: Kaatje Kooij

Tekst: Maria Goos

Over Uit Het Hoofd schreef:

de Volkskrant****: ‘Loes Luca vertelt in Uit het hoofd haar levensverhaal, in een sprankelende theatrale vorm…Loes Luca en Kaatje Kooij laveren soepel door Luca’s leven…een ingenieuze tekst…De voorstelling in regie van Aat Ceelen is een geraffineerd spel met wat waar is en wat niet, wie wie speelt, en waarom.’

HMC-Dagbladen: ‘Loes Luca op haar best…In Uit Het Hoofd laat ze al dat talent zien, waardoor ze de afgelopen vijftig jaar zo bekend en geliefd geworden is…[over Maria Goos] kleine juweeltjes…stuk voor stuk ontroerende portretjes die zowel schrijnen als doen glimlachen. Ze is er weer en daar mogen we blij mee zijn.’

Dagblad van het Noorden*****: ‘Ze slepen je mee. Intens en pakkend. Indrukwekkend.’

NRC: ‘Schrijver Maria Goos laat Loes Luca in helder-komische dialogen inzoomen op haar jeugd en de band met haar ouders…mooie beschrijvingen…de actrices hebben een fijne chemie.’

Trouw: ‘Luca is een vertelster, die met een warme mantel der liefde de narigheden in haar

familie bedekt en daar verre van sentimenteel over doet. Goos kan uitstekend tussen de regels door schrijven. Zo pikt het publiek onderliggende triestigheid als vanzelf mee. Afgewisseld met enkele liedjes brengt ze [Loes Luca] dat met een vooral blijmakende schwung. Intussen raakt ze ook gevoelige snaren. Ze kan nog steeds met gemak een zaal vermaken. Mooi is de eenvoud waarmee regie (Aat Ceelen) en decor (Ben Zuydwijk) de groei van Luca in beeld brengen.’

Theaterkrant.nl: ‘Goos schrijft rake dialogen in sappig Rotterdams en Luca is een rasverteller. Oortje is een mooie rol van Kaatje Kooij…in tekst en regie (Aat Ceelen) wordt slim met de thematiek van verbeelding, toneelspel, leugentjes om bestwil en werkelijkheid gespeeld. Zo wordt de spanning opgebouwd.’

Samen en Alleen

Inclusief garderobe en drankje

Theater is schone schijn. Dat weten Tim en Wouter, die samen een uiterst succesvol cabaretduo vormen, al te goed. Voor de schermen lijken ze dikke vrienden, erachter zijn ze het tegenovergestelde. Zijn ze solo niet beter af? Zelf vermoeden ze van wel. Totdat ze met Anna te maken krijgen: het brein achter hun voorstelling. Zij probeert ze bij elkaar te houden, met de hete adem van de geheimzinnige Lucas in haar nek.

HannaH, de belofte voorbij

Inclusief garderobe en drankje

Amsterdam 1980. Vijfendertig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog ontvangt HannaH een brief uit Brazilië die haar leven en dat van haar twee kinderen volledig op zijn kop zet. Ze ziet zich genoodzaakt een goed bewaard gebleven familiegeheim uit 1946 aan hen prijs te geven. De gevolgen zijn ingrijpend.
‘HannaH’ speelt zich af rondom die ene dag waarop ze haar kinderen inlicht over wat zich in het gezin heeft afgespeeld. Vanaf dat moment is niets nog hetzelfde. Op indringende wijze wordt de breuk binnen het gezin blootgelegd, terwijl de afloop van het familiedrama tot op het laatste moment in nevelen gehuld blijft. Alhoewel het verhaal zich vele jaren na de Tweede Wereldoorlog afspeelt, kan het zich zonder twijfel scharen onder de herdenkingsstukken; hetgeen deze familie overkomt is één van de vele gevolgen.

www.venmansproductions.com