Navigatie overslaan

Concert 2024

De Winkler Prins Harmonie heeft een jeugdige uitstraling. Toch is het orkest ruim 45 jaar een toonaangevend onderdeel van het culturele palet van Veendam. In de unieke samenstelling van het orkest, (oud-)leerlingen en (oud-)medewerkers van de gelijknamige school, klinkt misschien wel zijn muzikale kracht door. Want ook deze avond kraakt de Winkler Prins Harmonie weer een grote variatie aan noten.

Origineel repertoire 

Natuurlijk staat er origineel repertoire voor blaasorkesten op het programma. Het stuk ‘Magellano’ beschrijft de ontdekkingsreis die de Portugees Fernando Magellan omstreeks het jaar 1520 maakte. De expeditie bestond uit 5 schepen met 234 bemanningsleden. Na 2 jaar, 11 maanden en 17 dagen kwam de Victoria (het enig overgebleven schip) met 18 bemanningsleden weer terug in de haven. We bezoeken de spookstad ‘Creepyville’. Achter ieder vervallen huis duikt wel weer een of andere griezel op. Ook komt Barbie nog voorbij. En alsof dat nog niet genoeg is, maakt het orkest er ook altijd weer een show van waar de vrolijkheid vanaf spat.

Op naar een volle zaal 

Voor vaste bezoekers is het vertrouwde geluid allang geen verrassing meer en verdienen ze absoluut een volle zaal. Ze zijn zeker de ontdekking waard! Kom, luister en geniet mee!

The Flying Dutchman and its Amazing Percussion World

De Vliegende Hollander is een legendarisch spookschip waarvan word gezegd dat het nooit een haven zou kunnen bereiken, gedoemd om voor altijd de oceanen te bevaren. In dit concert wordt het publiek ondergedompeld in de verhaallijn van kapitein Bernard Fokke, de leider van de scheepsbemanning van De Vliegende Hollander. Eens in de zeven jaar krijgt hij de kans om het vasteland te bereiken om de zijn ware liefde te vinden wat hen van de vloek zal verlossen. De muziek begeleidt de verschillende momenten van het verhaal en creëert een sfeer waarin het publiek zich een deel van de crew voelt. Dit concert biedt het publiek een percussie-solistenrepertoire dat etnische, klassieke en hedendaagse percussiemuziek in combinatie met verhalen vertelling. De percussiewereld is een wereld op zich en veel mensen weten er niet echt van. Wanneer hen wordt gevraagd naar het concept percussie, denken de meesten aan drumkits of de instrumenten die worden gebruikt in populaire of commerciële muziek. Dit project bevat een andere visie op deze enorme wereld die
percussie wordt genoemd. De artiesten zullen de soundtrack voor dit enge en gepassioneerde verhaal uitvoeren met instrumenten vanaf het allereerste begin van de mensheid, met instrumenten die duizenden jaren geleden werden gebruikt voor religieuze rituelen, tot de moderne tijd, wanneer de technologie ons leven heeft veranderd. Het concert is gericht op luisteraars van alle leeftijden. Dit is een concert om met het hele gezin van te genieten. Gabriel Samuel (slagwerker), Tim Leegte (vertelling) en Femke van den Bergh (basklarinet).

Ain Mìnsk Is Gain Eerappel

Inclusief garderobe en drankje

Ze zijn lang geleden vertrokken, de wijde wereld in. Maar Bert Hadders (Tweede Exloërmond) en Herman Sandman (Stadskanaal) komen niet los van het land van hun vaders. Terugkeren naar de Veenkoloniën is als lopen door smeltend asfalt, het voelt warm en zacht en tegelijk geldt er de wet van de remmende navelstreng. Je blijft steken in de klevende herinnering, aan die zwoele zomeravond aan het Boerendiep of de zoveelste lekke band in de stromende regen.

De nieuwe voorstelling van Hadders en Sandman gaat over wat dat is, Veenkoloniaal zijn. En dat deze mens niet even ruig en onbewerkt is als gedroogd veen, maar ook emoties kent, zoals het verlangen naar een mooi geploegde akker en echte droge worst. Keihaard.

Hadders en Sandman: een prachtcombinatie!

 

Mooi Wark ‘Giet de Boer op’

Inclusief garderobe en drankje

met: Bert Koops, Arnold Kuik, William Bossong, Dennis Hendriks, Jason Staal en Rowdy Prins

Mooi Wark is nauwelijks bijgekomen van het succes van hun vorige theatershow of ze gaan de boer alweer op. Of zoals ze in Drenthe zeggen: opnieuw het theater in. Dat betekent weer een mooie mix van nummers die u normaliter in een dampende feesttent hoort, afgewisseld met luisterliedjes passend bij het rode pluche. Denk aan nummers als ‘Warkende helden’, ‘Zie ik joe ooit nog eens weer’ en ‘Doodse stilte’, een bewerking van ‘The Sound of Silence’. Natuurlijk is er ruimte voor hits als ‘Idioot’, ‘In de blote kont’, ‘Bok ‘m d’r op’ en ‘Ik bin en blief een boer’. In een iets ander jasje, want door de aanvulling met twee gastmuzikanten op pedal steel guitar, piano en banjo hoor je Mooi Wark zoals je ze nog nooit gehoord hebt. Boerenrock meets country, omlijst met hilarische verhalen en anekdotes uit hun dertigjarige historie.

www.mooiwark.nl

Dagblad van het Noorden:
“Onder aanvoering van de vlot met vermakelijke anekdotes strooiende bassist annex spreekstalmeester William Bossong verloochent Mooi Wark de afkomst niet. (…) Het mooie van de theatersetting is dat de gevoelige kant van Mooi Wark beter uit de verf komt. En die is er beslist. Koops zingt ‘Doodse Stilte’ vanuit de tenen en ook ‘Drink Een Bier Met Pa’ raakt een gevoelige snaar.”

De Wekroep

Inclusief garderobe en drankje

tekst en muziek: Jules de Corte | zang en gitaar: Ernst de Corte | piano: Izak Boom | bas: Pieter Althuis

Zanger, pianist en woordkunstenaar Jules de Corte (1924-1996) was een meester van het Nederlandstalige luisterlied, een singer-songwriter van zijn tijd zo je wilt. Hij trad veertig jaar lang op voor radio en televisie, in theaters, kroegen en gevangenissen en was bij het grote publiek bekend dankzij liedjes als ‘Ik zou wel eens willen weten’ en ‘De vogels’. Zoon Ernst had een moeizame relatie met zijn vader. Net toen het contact hersteld leek, overleed Jules de Corte op 71-jarige leeftijd. Speurend door de drieduizend liedjes die zijn vader schreef, leerde Ernst hem alsnog kennen. Hij vond antwoorden in de teksten en realiseerde zich hoe doodzonde het is om dat moois te laten verstoffen.

In ‘De Wekroep’ brengt de zanger en gitarist een mix van vrolijk werk en verdiepend repertoire, nummers die ook in deze tijd passen. Ernst wordt begeleid door pianist Izak Boom en bassist Pieter Althuis. Het drietal noemt zich De Corte & Consorten, een naam die nog uit de koker van de overleden maestro komt.

www.ernstdecorte.nl

 

De Foute Liedjes Parade - Masterclass alles vergeten

Inclusief garderobe en drankje

van en met: Saskia van Zutphen en Paulette Willemse

Ze begonnen ooit als meezingprogramma voor de bedrogen vrouw, maar inmiddels heeft Vuile Huichelaar zelfs duizenden mannelijke fans. Als kippensoep voor de ziel gaan de koninginnen van het meezingcabaret, Paulette Willemse en Saskia van Zutphen, door het land. Met een parade aan heerlijk foute liedjes en dito types leggen ze menig hedendaags probleem bloot. Spits, herkenbaar, krankzinnig en brutaal, maar nooit ordinair, wordt ook deze show een masterclass in zorgen vergeten, samen zijn, omdenken en pret maken. Wij van Vuile Huichelaar zeggen: Kom naar de ‘Foute Liedjes Parade’ van Vuile Huichelaar!

www.vuilehuichelaar.nl

 

 

Inclusief garderobe en drankje

Na hun succesvolle tournee van de voorstelling ‘Bij twijfel hard zingen’, zijn Francis van Broekhuizen en Gregor Bak weer terug met een geheel nieuwe voorstelling: ‘Schandalig mooie opera!’

Kent u het beroemde verhaal over de val van Tosca en de trampoline? Wist u dat de bochel van Rigoletto weleens zakt tot onder de billen van de zanger? In deze voorstelling gaat Francis veel dieper in op beroemde anekdotes en schandalen uit de operawereld. Wat gebeurt er allemaal achter de schermen? Zijn de verhalen over moeilijke operadiva’s waar? Natuurlijk zal Francis kleine uitstapjes maken naar andere beroemde classics uit de lichtere muziekgenres. Kortom, een leerzame en gezellige avond vol humor en prachtige muziek van onder andere Verdi, Puccini en Mozart.

Over Francis van Broekhuizen
Francis van Broekhuizen studeerde cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. Sindsdien zong ze rollen bij Opera Zuid, Opera Trionfo, Opera Spanga, De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera.
Ze werd bij het grote publiek bekend door haar deelname aan tv-programma’s als ‘Maestro’, ‘All Together Now ‘, ‘Ranking the Stars’ en ‘De slimste mens’.

Op 19 december was Francis van Broekhuizen te gast bij Volgspot op Radio 5. Daar vertelde ze o.a. over haar nieuwe theatertour (vanaf minuut 34 gaat het over de theatervoorstelling):

Beluister hier het fragment

Dubbelprogramma Noordelijk theatertalent

‘Stormram’ is een nieuw concept dat afgelopen seizoen voor het eerst langs verschillende theaters in Noord-Nederland trok met een double bill. In dit dubbelprogramma maakt u kennis met nieuw werk van een bekende professionele theatermaker en van een aanstormend talent, beiden met hun wortels in Drenthe, Friesland of Groningen. Elke avond wordt afgesloten met een nagesprek tussen publiek en makers.

In het Dagblad van het Noorden stond een advies: “Kom nou maar gewoon, het is altijd leuker dan een avond voor de tv.”

Stormram met Dubbelprogramma Noordelijk Theatertalent

www.platformstormram.com

 

Let’s get mental - Aanstormend talent!

Olivia Newton-John had groot gelijk toen zij in 1981 aandrong op fysieke activiteit met haar hitsong ‘Let’s get physical’. Lichamelijke beweging is namelijk heel belangrijk voor een goede gesteldheid. Maar we moeten het geestelijke niet vergeten natuurlijk! Daarom komt podiumkunstenaar Douwe Dijkstra met de voorstelling ‘Let’s get mental’ waarin Douwe de mogelijkheden onderzoekt voor een nieuw muziekgenre, namelijk ‘therapiepop’. Met nummers als ‘Sk sk sk sk skematherapie’, ‘Van je links naar rechts, van je EMDR’ en ‘Ik wil ketsen met mijn psycholoog’ onderzoekt Douwe of de popcultuur gebruikt kan worden als bad voor een onderwerp als geestelijke welzijn. Hierbij tapt hij uit zijn ruime ervaring die hij heeft opgedaan in zijn opleiding tot psycholoog en de vele uren die hij zelf op de bank van zijn therapeut heeft gelegen. Dus ben je depressief, loop je tegen een burn-out aan of wil je dat te allen tijde voorkomen? Dan is ‘Let’s get mental’ de voorstelling voor jou!

Douwe Dijkstra en de sneue vertoning - Buurman Bouke (live @ Radio 1)

Life &Times

ʻLife & Timesʼtoont het complexe labyrint waarin sommige kinderen zich door de speling van het lot bevinden door een mix van fysieke beeld, taal, een verhalende soundscape en een dynamische sculptuur.

WAAROM
Op 9 september 2016 verschijnt in het NRC Handelsblad het droeve bericht van de dood van Jordy Brouillard in Gent. Na vijftien jaar in jeugdinstellingen te hebben geleefd wordt hij op zijn achttiende op straat gezet, dan eindigt immers de jeugdzorg. Hij redt het niet alleen en sterft in een tentje door hitte en ondervoeding.
Hierdoor geraakt voelt theatermaker Veerle Van Overloop de noodzaak om de omstandigheden te onderzoeken die ertoe leiden dat jongeren zo dramatisch vast komen te zitten inde maatschappij. Anonimiteit is er mede de oorzaak van dat ze als politiek instrument worden ingezet, of andersom: vergeten worden en uit het zicht gebracht. Veerle wil deze kwetsbare jongeren uit de vergetelheid halen en ze als mens aanwezig maken.
Het hart van ons verhaal is het personage van Michael K uithet boek ʻLife & Timesof Michael Kʼ van
J.M. Coetzee. Michael K. is een sociaal beperkte jongeman die zijn doodzieke moeder terug wil brengen naar haar geboortegrond. Onderweg overlijdt de moeder. Met haar as ineen doosje, zet Michael de reis voort. Wat volgt is een apocalyptisch relaas van een jongen die niet genoeg van de wereld begrijpt om zich erin te kunnen handhaven.

ʻ I K B E N A L S E E N M I E R D I E Z I J N H O L N I E T K A N V I N D E N ʼ
We trekken een parallel tussen deze Michael K en de jongeren inde gesloten jeugdinstellingen in Nederland anno 2022. Wie zijn die jongeren? Wat zit er in hunʻrugzakʼen hoe moeilijk is het voor hen om zich te verhouden tot onze complexe maatschappijwaar heel wat sociale vaardigheden worden vereist wil je je draai erin kunnen vinden?

WIE ENWAT
Voor Life & Timeswerken we met een aantal jongeren uiteen gesloten jeugdzorginstelling in Groningen.Hun stemmen vertolken het verhaal van Michael K. en vormen het hart van de soundscape. Daarnaast werken we met een excellent artistiek teambestaande uit performers Olympia Kotopoulos en Matija Franjes, componisten Niels van Damen Fons Herder en kunstenaarscollectief WERC.
Voorde voorstellingʻLife & Timesʼheeft WERC de kunstinstallatieʻTensegrityʼontworpen en gebouwd. ʻTensegrityʼ is een performatieve installatie die in verbinding staat met de voorstellingen door WERC wordt aangestuurd.

Teaser Life & Times

PIANOSTEMMEN

Inclusief garderobe en drankje

Ontelbaar veel piano’s heeft de oude pianostemmer Jacobus Kromm in de loop van de jaren in bewaring gehad, gekocht, gerestaureerd, verhuurd en doorverkocht. En lang niet altijd was de koffie zuiver, zoveel is zeker. Hij zwijgt. Nog altijd heeft Kromm enkele pronkstukken in zijn bezit. Om de een of andere reden heeft hij deze piano’s nooit kunnen verkopen. Moet hij dat alsnog doen? Het zou een mooi pensioentje opleveren. Als de avond valt en de deuren van de loods gesloten zijn, laat Kromm zijn vingers over de toetsen glijden. Waarom heeft hij deze exemplaren niet verzilverd? Als hij speelt, hoort hij steeds vaker dissonanten. Steeds vaker duiken er verhalen van vroeger op in zijn verwarde hoofd. Want gestolen goed gedijt niet.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Enerzijds via de oude pianostemmer Jacobus Kromm die worstelt met zijn geweten over de verzameling instrumenten die hij in bezit heeft, anderzijds via de piano’s en vleugels zelf, die als piano-personages, als stille getuigen het verhaal vertellen over hun rechtmatige eigenaren. Gaandeweg keren de pianostemmen zich tegen de oude man. Ze nemen tirannieke proporties aan in de vorm van een muzikaal bombardement. De muziek van het onzegbare wordt gegoten in een nieuwe compositie voor close-harmony zang en pianocomposities voor meerdere klavieren, 10 handen en 50 vingers.

Klemens Patijn over Pianostemmen:
“Als acteur en theatermaker ben ik gefascineerd door zwijgen. Ik ben een kind van een Indische vader en grootouders die de oorlog hebben meegemaakt. Zij hebben het zwijgen daarover tot kunst verheven. Ik weet hoeveel kleuren zwijgen kan aannemen, hoeveel pijn en onvermogen er achter stilte schuil kan gaan. Maar ik weet ook dat verzwegen verhalen, in welke vorm dan ook, terug blijven komen. Ze willen verteld worden. Ik heb sterk het idee dat ik over het onderwerp van PIANOSTEMMEN niet langer zwijgen mag.”

Theaterkrant
“Het idee van regisseur Klemens Patijn van Tg Goed Gezelschap, eindregisseur Ria Marks, schrijver Wessel de Vries en componist Wiebe Gotink is zonder meer briljant: roofkunst is nog steeds actueel maar de verbinding met live uitgevoerde muziek geeft extra tragiek.”

“Uitdagend concept wordt knap uitgevoerd” – NRC (★★★★)

Publieksreacties:
“Zeer indrukwekkend. Brengt ons terug naar een tijd die nooit vergeten mag worden.”

“Schitterend geacteerd, gespeeld, gezongen. Hulde! Jammer genoeg nog zo actueel, maar wel waardevol dat dit zo aan iedereen weer wordt verteld.”

“Kwam helemaal binnen.”

Idee, concept & projectleiding Klemens Patijn
Regie Ria Marks
Spel Joost Claes, Jaap Dieleman, Dennie Lukkezen, Emma van Muiswinkel, Klemens Patijn
Schrijver Wessel de Vries
Dramaturgie  Maarten Bos
Componist Wiebe Gotink
Kostuumontwerp Dorien de Jonge
Decormakers Theodoor Dekker en Juul Dekker
Techniek Peter Zwart en Menno Drost
Zakelijke leiding Corinne van Lelieveld
Fotografie Jan Amse
Campagnebeeld Mara Vissers
Productieleider Eva Hermus
Marketing en communicatie Nicole Bettonviel
Social media Robin Laurens
Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Lerak Foundation, Cultuurfonds, Van Lange Fonds

 

Gitaarmannen 2: Eric Clapton Unplugged

Inclusief garderobe en drankje

regie: Erris van Ginkel | muziek: Ed Struijlaart met band

Als Ed Struijlaart op zijn negende Eric Clapton op de televisie ziet, wil hij net zo’n baard en net zo’n gitaar. Maar als tiener raakte Ed zijn interesse voor de gitaar kwijt, totdat er een plaat uitkwam die alles veranderde: ‘Eric Clapton – Unplugged’. Het werd de meest legendarische MTV Unplugged sessie ooit, waarvan het album 26 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

In 2022 is het dertig jaar geleden dat Clapton deze vermaarde sessie opnam. Het was toen de zuurstof die Eds gitaarvlam nodig had. Nadat hij het iconische intro van ‘Layla’ hoorde wist hij het zeker: ik ben een gitaarman. Nu keert Ed met zijn geweldige liveband terug naar zijn inspiratiebron van toen in een ode aan de legendarische MTV-sessie.

www.edstruijlaart.nl