In 2021 hebben de gitaristen Hendrik Jan de Jong en Remco de Haan het innovatieve gitaarduo Guitar Bizarre opgericht. Hendrik Jan staat aan de basis van de pop/rockband Nemesea en Remco is voormalig lid van het Groningen Guitar Duo. De achtergrond van beide musici is hiermee totaal verschillend en dit biedt het duo de mogelijkheid om muziek uit twee culturele sectoren op een vernieuwende manier met elkaar te verbinden.
De gitaristen spelen op (zowel klassieke als western) akoestische gitaren en maken deels gebruik van zelf gecomponeerde backing tracks. Deze combinatie geeft de muziek een geheel eigen en origineel karakter en levert een nieuwe benadering van zowel klassieke muziek als verschillende andere stijlen op. Het repertoire bestaat uit eigen arrangementen van klassieke muziek, arrangementen van nummers uit de pop- en jazz wereld en eigen composities.
Guitar Bizarre stelt een breed publiek in staat om op een laagdrempelige manier kennis te maken met een nieuwe benadering van klassieke en moderne muziek. Het duo creëert een stijl waarbij de scheiding tussen klassieke muziek en andere vormen van moderne muziek veranderd wordt naar een succesvolle, innovatieve en avontuurlijke combinatie van deze stijlen.
Giordano Mor
I am Mor Giordano, an Italian trombonist currently based in the Netherlands. During my master’s degree, I deepened the extended techniques of the trombone language to approach the contemporary musical world.
This language is unique and enthralling, it takes the audience into evocative environments. It creates mysterious and intriguing atmospheres, but also more relaxing and meditative moments.
This is exactly where the idea of this project started. Taking the audience from tension to meditation. From the hustle and bustle of the city and work to the ease of holidays and pleasant moments.
Moreover, there is another important topic I want to deliver, the awareness of climate change, something that is really influencing our daily life. Nowadays, climate change is a topic that affects everyone without exception. Humanity has created irreparable damage through their reckless pursuit of progress. We cannot go back, but we can go forward. The need for change is irrefutable and small daily actions can help us progress, together.
The program features contemporary Italian composers employing innovative trombone techniques discovered while searching for new sonorities that are reflective of the sounds of the natural world.
Each piece utilizes a different ensemble to show how collaboration and union can lead to something engaging and purposeful art.
Femke van den Bergh
De nieuwe generatie musici en componisten brengen hun muziek naar de nieuwe generatie luisteraars. Het zal het conservatieve imago van klassieke muziek afstoffen, wat een jongere generatie motiveert om naar een klassiek concert te komen.
Vraag iemand naar de basklarinet en ze hebben waarschijnlijk geen idee wat het is. Als je dan zegt dat het een grote klarinet is, denkt men direct aan het orkest, maar de basklarinet is zoveel meer! Het is een instrument met talloze mogelijkheden en er is al een prachtig solo-repertoire voor geschreven. Met dit project wordt de basklarinet in de schijnwerpers gezet.
De basklarinet maakt mensen snel nieuwsgierig omdat hij niet de typische klassieke klank heeft. De gemiddelde mens houdt van muziekgenres als pop, techno, dance, misschien metal of chansons of levenslied, maar deze mensen zullen waarschijnlijk niet snel naar een klassiek concert gaan, dus waarom zou je de muziek niet naar hen toe brengen? Een bar, een populaire muzieklocatie, een festival, dansfeest, het kan niet gek genoeg zijn. Met als doel klassieke muziek en de basklarinet te laten horen en zien aan een breed publiek, met speciale aandacht voor een jongere generatie (20-30 jaar) door te experimenteren met invloeden van verschillende muziekstijlen en andere kunstvormen.
Maar wat maakt pop, techno, dance etc populairder dan klassieke muziek? Het heeft een zeer sterke beat! De basklarinet is meer een melodisch instrument dus er is een ritme instrument nodig en het beste instrument daarvoor is natuurlijk percussie! Daarom zullen er ook stukken voor basklarinet/tape en basklarinet/percussie gespeeld worden.
Met Ersoy Demir, Wia Buze en meer..
De Turkse gemeenschap steunt, in samenwerking met vanBeresteyn en de gemeente Veendam, de aardbevingsslachtoffers. De aandacht voor de getroffen mensen moet blijven, zeker na alle aandacht voor de grote hulpacties van de afgelopen weken. ‘De gevolgen blijven tientallen jaren en meerdere generaties merkbaar en voelbaar. We mogen het niet vergeten. Daarom wordt deze avond gezamenlijk georganiseerd. Muziek verbindt en verbroedert is dan ook het motto van deze benefietavond voor de slachtoffers van de grote aardbevingsramp in Turkije en Syrië.
Ersoy Demir, de Turks-Nederlandse zanger geboren in Hilversum, komt deze avond met zijn veelzijdige stem, Nederlandse smartlappen tot Turkse arabesk zingen. Ersoy heeft het genre NederTurks geïntroduceerd en met zijn vertalingen bouwt hij een brug tussen de culturen. Ersoy heeft een groot bereik en is geliefd bij veel mensen in en buiten Nederland. Zijn veelgebruikte slogan “muziek verbindt en verbroedert” maakt hij met recht waar.
En niemand minder dan WIa Buze komt deze avond liedjes zingen. Wia is geboren op vrijdag 2 januari 1970 in Termunterzijl en opgegroeid in dit pittoreske vissersdorpje onder de rook van Delfzijl. Wia Buze beschikt over een gouden stem, waarmee ze alles kan zingen, van ballads tot licht klassiek. Ze trad op met diverse grote orkesten en zong met vele artiesten een duet. Bij de Special Olympics European Games in 2000 zong ze het openingslied, gecomponeerd door Bolland & Bolland. Ondanks haar successen is ze altijd zichzelf gebleven, ze is een vedette zonder sterallures.
De opbrengst van de tickets komt geheel ten goede aan de slachtoffers van het natuurgeweld.
De loterij op deze avond wordt verzorgd door Henk de Haan, loten zijn verkrijgbaar op de avond zelf.
Het Veendammer Leven
Operettevereniging Veendam Wildervank brengt dit jaar één van de leukste en meest gespeelde operettes van Offenbach, ‘La Vie Pariesienne’. In deze bewerking gesitueerd in Veendam, ‘Het Veendammer Leven’, volledig in het Nederlands gespeeld en gezongen. Een heerlijke, muzikale komedie vol intriges, persoonsverwisselingen en doldwaze verkleedpartijen. Een voorstelling voor jong en oud, waarin het Veendam van toen op humoristische wijze tot leven wordt gebracht. Operette is nog steeds springlevend!
Nieuwjaarsconcert
Het Nieuwjaarsconcert is in een compleet nieuw jasje gestoken. Het concert heeft interactieve elementen en u hoort bekende en minder bekende melodieën uit musicals, opera’s en operettes. Een voorstelling met alles wat er in en om Veendam gebeurt. Het concert wordt uitgevoerd door het koor en de solisten van de vereniging.
Laat u verrassen en kom naar het altijd gezellige Nieuwjaarsconcert in vanBeresteyn.
Het Veendammer Leven
Operettevereniging Veendam Wildervank brengt dit jaar één van de leukste en meest gespeelde operettes van Offenbach, ‘La Vie Pariesienne’. In deze bewerking gesitueerd in Veendam, ‘Het Veendammer Leven’, volledig in het Nederlands gespeeld en gezongen. Een heerlijke, muzikale komedie vol intriges, persoonsverwisselingen en doldwaze verkleedpartijen. Een voorstelling voor jong en oud, waarin het Veendam van toen op humoristische wijze tot leven wordt gebracht. Operette is nog steeds springlevend!
Het Veendammer Leven
Operettevereniging Veendam Wildervank brengt dit jaar één van de leukste en meest gespeelde operettes van Offenbach, ‘La Vie Pariesienne’. In deze bewerking gesitueerd in Veendam, ‘Het Veendammer Leven’, volledig in het Nederlands gespeeld en gezongen. Een heerlijke, muzikale komedie vol intriges, persoonsverwisselingen en doldwaze verkleedpartijen. Een voorstelling voor jong en oud, waarin het Veendam van toen op humoristische wijze tot leven wordt gebracht. Operette is nog steeds springlevend!
Winkler Prins Harmonie
De Winkler Prins Harmonie heeft een jeugdige uitstraling. Toch is de Winkler Prins Harmonie ruim 45 jaar een toonaangevend onderdeel van het culturele palet van Veendam. In de unieke samenstelling van het orkest, (oud-)leerlingen en (oud-)medewerkers van de gelijknamige school, klinkt misschien wel zijn muzikale kracht door. Want ook deze avond kraakt de Winkler Prins Harmonie weer een grote variatie aan noten. Van origineel repertoire voor blaasorkest, tot film- en popmuziek. Kortom, allerlei klankkleuren komen voorbij. En alsof dat nog niet genoeg is, maakt het orkest er ook altijd weer een show van waar de vrolijkheid vanaf spat.